اطلاعاتی درباره ی کار نکردن فن کولر گازی  - کولر اجنرال     

     

اسپلیت و کولر گازی که این روزها یکی از محبوب ترین سیستم های تهویه مطبوع به شمار می رود، اسپلیت می تواند رفته رفته و طی مرور زمان با مشکلاتی مواجه شده و در نهایت از کار بیفتد. 

     

      

علت های کار نکردن فن کولر گازی

    

رفته رفته می بایست خود را جهت بهره بردن از کولر گازی و یا کولر آبی خانه مان آماده کنیم. به این دلیل که زمان گرم شدن هوا، این کولرها هستند که می توانند فضایی مطبوع را برای ما ایجاد نمایند. امروزه استفاده از کولر گازی در مناطق گرم شهرهای مختلف افزایش یافته است، چرا که بی تردید این دستگاه قدرت زیادتری نسبت به کولرهای آبی در خنک سازی هوا دارد. مانند هر وسیله ی دیگری، کولر گازی هم می تواند معیوب شود که یکی از آن ها، کار نکردن فن کولر گازی می باشد.
بی تردید یکی از اجزای مهم و اصلی کولرهای گازی فن می باشد که احتمال دارد به علت های گوناگونی، از کار بیفتد. اما آیا علت های کار نکردن فن کولر گازی را می دانید؟ ما در این مقاله تمامی دلایل کار نکردن فن این دستگاه را به صورت کامل توضیح می دهیم.

         

      

خازن

       

سوختگی خازن یکی از علت های ساده ولی مهم در کار نکردن فن کولر گازی می باشد. در صورت هرنوع مشکلی در این قطعه که از طریق پایه های الکتریکی به کمپرسور متصل است، فن کار نخواهد کرد. بررسی خرابی در خازن به کمک یک مولتی متر میسر است.

         

        

موتور فن دوال شفت

     

یکی از دلیل های کار نکردن فن کولر گازی، می تواند وجود اشکال در موتور فن دوال شفت باشد. در موتور فن گردشی، دو پروانه وجود دارد که هر کدام از آن ها در دو سوی موتور قرار گرفته اند. موتور فن دوال شفت به بیرینگ هایی مجهز هستند که طی گذشت زمان و در استفاده های مکرر، شل، ساییده و یا خمیده می شوند. جهت تشخیص خرابی این بخش ، می بایست شفت موتور را بچرخانید و تکان دهید. در صورتی که شفت ها شل بوده و یا در چرخیدن مشکل داشتند، می بایست موتور فن را تعویض نمایید.

     

     

موتور فن

        

وجود ایراد در موتور فن هم می تواند یکی از علل کار نکردن فن کولر گازی باشد. برای بررسی این قسمت می بایست پروانه را با دست بچرخانید. دقت داشته باشید که پروانه باید توانایی آزاد چرخیدن را داشته باشد. در غیر این صورت احتمالا بیرینگ های موتور ساییده شده اند. همانگونه که در بالا گفته شد، در صورت ساییده شدن بیرینگ ها، می بایست موتور را تعویض نمایید. ولی در صورتی که تیغه ها به آسانی چرخیدند، می بایست جریان برق به موتور فن را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که مشکلی در اتصال برق به این قسمت وجود نداشت، احتمال خراب بودن موتور قوت می گیرد که در این حالت می بایست اقدام به تعویض آن نمایید.

     

     

بورد رله

     

این قطعه وظیفه ی تامین ولتاژ تعداد بالایی  از اجزای سیستم تهویه مطبوع را تامین می کند که یکی از این قطعات موتور فن می باشد. اگر این قطعه به درستی کار نکند، می تواند به یکی از علت های کار نکردن فن کولر گازی تبدیل شود. ولی بهتر است قبل از تعویض بورد رله، می بایست ابتدا از سالم بودن سایر قطعات اطمینان حاصل کنید، چرا که اغلب در این مورد دچار اشتباه می شویم. پس پیش از تعویض این قطعه، لازم است تا خازن موتور فن و یا خود فن را مورد بررسی قرار دهید.

      

     

بورد کنترل اصلی

     

    

ولتاژ همه ی اجزای سیستم تهویه مطبوع به کمک این قطعه تامین می شود. چنانچه ایرادی در این قطعه وجود داشته باشد، کمپرسور نمی تواند جریان برق دریافت نماید. البته می بایست پیش از تعویض این قطعه، قطعات دیگر را بررسی کنید تا هزینه ی بیهوده ای را بابت تعویض بورد کنترل متحمل نشوید.

     

    

ترموستات

     

اگر ترموستات که وظیفه ی رصد هوا را دارد، دچار مشکل شود، می تواند به کار نکردن فن کولر گازی بیانجامد. این قطه با بررسی دمای هوا، کلید جریان برق و کمپرسور را قطع و وصل می کند. در صورتی که این قطعه خراب باشد، فن کولر گازی کار نخواهد کرد. برای بررسی ترموستات می بایست سیستم تهویه هوا را برای سردسازی محیط تنظیم نمایید و آن را روشن کنید. اکنون به کمک یک مولتی متر، از ورود جریان برق به این قسمت اطمینان حاصل کنید. در صورت نبود جریان ورودی برق، باید نسبت به تعویض ترموستات اقدام نمایید.

      

       

ترموستات کنترل دما

        

در صورتی که ترموستات کنترل دما دچار مشکل شود، می تواند سبب کار نکردن فن کولر گازی شود. این قطعه به رله های تماسی الکترونیکی مجهز هستند که ممکن است طی زمان، بسوزند. چنانچه رله های تماسی سوخته باشند، ترموستات به خوبی کار نخواهد کرد. به هدف بررسی این قسمت می بایست به کارکردن کمپرسور و فن دقت کنید. حین کار کمپرسور، فن موتور هم باید کار کند. در غیر این صورت، می بایست موتور فن و یا خازن موتور آن را بسنجید . اگر هر دو قطعه، یعنی کمپرسور و موتور فن کار نکنند، نوبت به بررسی برق ترموستات کنترل دما می رسد که باید این کار را به کمک مولتی متر انجام دهید. چنانچه که جریان برقی به این قسمت وارد نمی شد، میباست ترموستات را تعویض نمایید.

    

     

ترمیستور

      

این قطعه دمای اتاق را سنجیده و تشخیص می دهد. ترمیستور که به بورد کنترل متصل می باشد، در صورت خرابی منجر به کار نکردن فن کولر گازی می شود. برای تست این قطعه، می بایست از یک مولتی متر استفاده کنید که در صورت نبود جریان برق در این قطعه، تعویض ترمیستور راه حل مشکل کار نکردن فن کولر گازی خواهد بود.

         

          

موتور دمنده

          

در صورتی که موتور دمنده سوخته و یا معیوب باشد، منجر به کار نکردن فن کولر گازی می شود. برای تشخیص سلامت موتور دمنده، باید تست را از تیغه های فن آغاز نمایید. چنانچه پروانه ها نتوانند آزادانه بچرخند، می بایست موتور دمنده را تعویض کنید. در مرحله ی بعدی باید جریان برق ورودی به این قطعه را بررسی نمایید. اگر جریان برق، برقرار بود اما موتور کار نمی کرد، موتور دمنده ی سالمی را جایگزین آن کنید.

           

        

سوییچ چرخشی

         

با چرخش این قطعه، موتور فن کار می کند. کونتاکت‌های الکتریکی که داخل این سوئیچ ها قرار گرفته اند، به مرور زمان ذوب می شوند که در این حالت سبب از بین رفتن رسانایی می شوند. به کمک یک مولتی متر از وجود جریان برق در این قطعه اطمینان حاصل نمایید. در صورت خرابی، این قطعه باید تعویض شود.

      

        

سوییچ چند وضعیتی

          

این قطعه با تغییر جریا برق ورودی به فن هوادهی کولر، سرعت چرخش و هوادهی فن کولر را تنظیم و کنترل می کند. سوییچ چند‌ وضعیتی جریان برق را به سوی فن هدایت خواهد کرد. بنابراین برای تست وضعیت این سوئیچ، لازم است تا آن را در حالت های گوناگون بورد کنترلی سیستم تهویه مطبوع، بررسی نمایید.

      

       

بورد کنترل اصلی

      

ولتاژ همه ی اجزای سیستم تهویه مطبوع به کمک این قطعه تامین می شود. در صورتی که مشکلی در این قطعه وجود داشته باشد، کمپرسور نمی تواند جریان برق دریافت نماید. البته می بایست پیش از تعویض این قطعه، قطعات دیگر را بسنجید تا هزینه ی بیهوده ای را بابت تعویض بورد کنترل متحمل نشوید.

     

      

ترموستات

     

اگر ترموستات که وظیفه ی رصد هوا را دارد، دچار مشکل شود، می تواند به کار نکردن فن کولر گازی بیانجامد. این قطه با بررسی دمای هوا، کلید جریان برق و کمپرسور را قطع و وصل می کند. در صورتی که این قطعه خراب باشد، فن کولر گازی کار نخواهد کرد. برای بررسی ترموستات می بایست سیستم تهویه هوا را برای سردسازی محیط تنظیم نمایید و آن را روشن کنید. اکنون به کمک یک مولتی متر، از ورود جریان برق به این قسمت اطمینان حاصل کنید. در صورت نبود جریان ورودی برق، باید نسبت به تعویض ترموستات اقدام نمایید.

     

      

ترموستات کنترل دما

         

اگر ترموستات کنترل دما دچار مشکل شود، می تواند سبب کار نکردن فن کولر گازی شود. این قطعه به رله های تماسی الکترونیکی مجهز هستند که ممکن است طی زمان، بسوزند. چنانچه رله های تماسی سوخته باشند، ترموستات به درستی کار نخواهد کرد. به منظور بررسی این قسمت می بایست به کارکردن کمپرسور و فن توجه کنید. حین کار کمپرسور، فن موتور هم باید کار کند. در غیر این صورت، می بایست موتور فن و یا خازن موتور آن را بررسی کنید. اگر هر دو قطعه، یعنی کمپرسور و موتور فن کار نکنند، نوبت به بررسی برق ترموستات کنترل دما می رسد که باید این کار را به کمک مولتی متر انجام دهید. در صورتی که جریان برقی به این قسمت وارد نمی شد، میباست ترموستات را تعویض نمایید.

      

      

ترمیستور

       

این قطعه دمای اتاق را بررسی کرده و تشخیص می دهد. ترمیستور که به بورد کنترل متصل می باشد، در صورت خرابی منجر به کار نکردن فن کولر گازی می شود. برای تست این قطعه، می بایست از یک مولتی متر استفاده کنید که در صورت نبود جریان برق در این قطعه، تعویض ترمیستور راه حل مشکل کار نکردن فن کولر گازی خواهد بود.

        

         

موتور دمنده

       

در صورتی که موتور دمنده سوخته و یا معیوب باشد، منجر به کار نکردن فن کولر گازی می شود. برای تشخیص سلامت موتور دمنده، باید تست را از تیغه های فن آغاز نمایید. در صورتی که پروانه ها نتوانند آزادانه بچرخند، می بایست موتور دمنده را تعویض کنید. در مرحله ی بعدی باید جریان برق ورودی به این قطعه را بررسی نمایید. اگر جریان برق، برقرار بود اما موتور کار نمی کرد، موتور دمنده ی سالمی را جایگزین آن کنید.

       

        

سوییچ چرخشی

         

با چرخش این قطعه، موتور فن کار می کند. کونتاکت‌های الکتریکی که داخل این سوئیچ ها قرار گرفته اند، به مرور زمان ذوب می شوند که در این حالت باعث از میان رفتن رسانایی می شوند. به کمک یک مولتی متر از وجود جریان برق در این قطعه اطمینان حاصل نمایید. در صورت خرابی، این قطعه باید تعویض شود.

        

        

سوییچ چند وضعیتی

        

        

این قطعه با تغییر جریا برق ورودی به فن هوادهی کولر، سرعت چرخش و هوادهی فن کولر را تنظیم و کنترل می کند. سوییچ چند‌ وضعیتی جریان برق را به سوی فن هدایت خواهد کرد. بنابراین برای تست وضعیت این سوئیچ، لازم است تا آن را در حالت های گوناگون بورد کنترلی سیستم تهویه مطبوع، بررسی نمایید.

       

         

مقالات مشابه

    

    

چه زمانی از داکت اسپلیت استفاده میکنیم؟

         

پنکه به چه صورت هوای محیط را خنک می کند؟

         

برفک زدن لوله های کولر گازی اسپلیت